:::: Selamat Datang ::: Ke Laman Blog alBayt Solution Centre ::: Menawarkan kaedah Pelengkap/ Komplimentari untuk membantu menangani apa jua masalah kesihatan menggunakan kaedah Homeopathy/ Naturopathy tanpa Bahanan Kimia @ Side Effect yang teruk ....Hubungi ::: STe [Assoc] ND. UstDi 018-245 3824 :::

KENALI MORINGA LEAF/ DAUN KELOR/ DAUN MERUNGGAI

Moringa dikenali di Malaysia dengan pelbagai nama vernakular. Di bahagian utara semenanjung  ia dikenali dengan nama Kacang Kelor atau Merunggai. Di bahagian  pantai timur ia lebih dikenali dengan nama Gemunggal. Ia juga dikenali dengan nama Remunggai, Munggai dan nama-nama lain lagi mengikut daerah.  Di luar dari Malaysia ia dipanggil Drumstick tree, Moringa, Horseradish tree, Ben oil tree, Benzoil tree  dan 400 nama vernacular lain mengikut negara. Hakikatnya, ia  merujuk  kepada sejenis tumbuhan dari keluarga Moringaceae. Ia merupakan sejenis pokok yang cepat membesar. Ia boleh mencapai ketinggian antara 10 hingga 12 meter. Diameter batangnya sahaja boleh mencapai sehingga 1.5 kaki. Moringa cepat berbunga. Selalunya jika di kawasan tropika, bunga pertama akan dihasilkan kira-kira 6 bulan selepas ditanam. Walaubagaimanapun ia mungkin lambat sedikit jika di tanam di kawasan yang beriklim lebih sejuk. Bunganya agak wangi berwarna putih kekuningan. Dalam keadaan yang optimum , seperti dalam iklim khatulistiwa, bunganya boleh terhasil sepanjang tahun.

Buah Moringa bergantungan pada dahannya. Ia berbentuk panjang dengan kapsul-kapsul yang mengandungi bijinya. Buahnya berwarna hijau ketika muda dan menjadi coklat gelap apabila matang. Biji benihnya berwarna coklat gelap, mempunyai sayap dan disebarkan melalui angin dan air. Pemangkasan perlu dilakukan setiap tahun untuk terus menggalakkan pertumbuhan pokok moringa.
Moringa berasal dari  kawasan selatan lereng banjaran Himalaya, Iaitu kawasan utara Negara India. Ia ditanam kerana kegunaannya sebagai sayur-sayuran. Buahnya yang muda, berbentuk seperti kekacang di jadikan sayuran. Buahnya boleh dicampur ke dalam masakan seperti kari dan dalca. Ia juga boleh direbus dan dijadikan ulam bersama sambal belacan. Pucuknya menjadi sayuran yang sangat sedap apabila di goreng bersama telur.
Setakat artikel ini ditulis (2016), India adalah negara pengeluar moringa paling utama dengan penghasilan sekitar 1.1 hingga 1.3 juta tan buah Moringa setiap tahun, meliputi kawasan penanaman seluas 380km persegi. Moringa boleh ditanam sebagai tanaman kekal ataupun tanaman semusim. Ia boleh dibiakkan dengan cara semaian biji benih ataupun keratan batang. Jika moringa di tanam untuk penghasilan pucuknya sebagai sayur-sayuran, jarak penanaman moringa ialah 15 X 15cm atau 20X20cm. Lorong di antara baris diperlukan untuk memudahkan penjagaan pokok dan penuaian hasil. Moringa juga boleh ditanam sebagai tumbuhan pagaran, sekaligus ia boleh dimanfaatkan sebagai sayuran yang sangat berkhasiat dalam gizi makanan kita.

No comments:

Post a Comment