:::: Selamat Datang ::: Ke Laman Blog alBayt Solution Centre ::: Menawarkan kaedah Pelengkap/ Komplimentari untuk membantu menangani apa jua masalah kesihatan menggunakan kaedah Homeopathy/ Naturopathy tanpa Bahanan Kimia @ Side Effect yang teruk ....Hubungi ::: STe [Assoc] ND. UstDi 018-245 3824 :::

Naturopathy - merujuk negara asal

Naturopathy, atau perubatan naturopati , adalah sejenis perubatan alternative  yang berasaskan kepada vitalism, yang meyakini bahawa terdapat kuasa dalaman diri (Ruh/Semangat/Chi) istimewa yang dipanggil Vital Force yang menggerakkan proses kehidupan seperti metabolisma, reproduksi, tumbesaran, dan adaptasi. Naturopathy menawarkan pendekatan holistik dan rawatan selamat yang kebanyakannya mengelak dari penggunaan pembedahan dan dadah. Naturopaths percaya bahawa  gejala penyakit adalah disebabkan oleh pengupayaan tubuh badan untuk menyucikan diri dari toksin dan meningkatkan keupayaan utk melawan penyakit. Dikalangan naturopaths, penolakan terhadap penggunaan ubat(dadah) konvensional adalah suatu kebiasaan.

Terma "naturopathy"diambil dari perkataan Latin and Greek, secara umumnya bermaksud rawatan  "Penyakit Alami(natural)". Naturopathy moden mulai berkembang bersama Natural Cure movement  (Pergerakan Penyembuhan Natural) di  Eropah. Istilah Naturopati ini telah di asaskan pada 1895 oleh John Scheel dan dipopularkan oleh  "Bapa naturopathy U.S." Benedict Lust pada 1902, Bermula 1970an, terdapat  Kesedaran kearah kehidupan Natural di United States and Canada, Selari dengan Pergerakan kesihatan Holistik. Hari ini, naturopathy dipraktikkan secara meluas United States dan Canada. Skop pengamalan agak berbeza bergantung undang-undang tempatan, dan para naturopath kebiasaannya digelar dengan gelaran  Naturopathic Doctor (N.D).

Para pengamal Naturopathy di United States terbahagi kepada tiga kategori: Naturopaths tradisional; naturopath moden; dan penyedia perkhidmatan naturopathy. Naturopathic moden menjalankan prinsip  naturopathy disamping konteks amalan perubatan konvensional. Naturopathy menggabungkan pelbagai  modaliti rawatan seperti nutritional and herbal medicine, lifestyle advice,  counseling, flower essence, homeopathy and remedial massage.

Ideology and methodologi sistem perubatan naturopathy sejak mula sememangnya berkonflik dengan paradigma perubatan Konvensional (evidence-based medicine). Ramai naturopath  menentang konsep vaccination berdasarkan pandangan awal yang membentuk profession ini. menurut American Cancer Society,pula " tiada bukti yang menyokong dakwaan perubatan naturopathi dapat menyembuhkan cancer atau sebarang penyakit pun, sejak awal lagi tiada suatupun kajian dijalankan keatas keseluruhan perubatan naturopathi pernah diterbitkan."

No comments:

Post a Comment