:::: Selamat Datang ::: Ke Laman Blog alBayt Solution Centre ::: Menawarkan kaedah Pelengkap/ Komplimentari untuk membantu menangani apa jua masalah kesihatan menggunakan kaedah Homeopathy/ Naturopathy tanpa Bahanan Kimia @ Side Effect yang teruk ....Hubungi ::: STe [Assoc] ND. UstDi 018-245 3824 :::

Naturopathy : Pengenalan

Naturopathy, adalah sejenis perubatan alternatif  yang berasaskan kepada vitalism, yang meyakini bahawa terdapat kuasa dalaman diri (ruh/semangat)istimewa yang dipanggil Vital Force yang menggerakkan proses kehidupan seperti metabolisma, reproduksi, tumbesaran, dan adaptasi. Naturopathy menawarkan pendekatan holistik dan rawatan selamat yang kebanyakannya mengelak dari penggunaan cara pembedahan dan dadah.

Di kalangan naturopaths, penolakan terhadap penggunaan ubat(dadah) konvensional adalah suatu kebiasaan. Diagnosis dan rawatan menumpukan kepada terapi alternatif yang didakwa mampu  merangsang tubuh badan untuk merawat kesembuhan diri secara semulajadi secara holistik. Naturopaths  menumpukan kepada pencegahan penyakit melalui perlegaan stress, perubahan diet dan gaya hidup sihat,  

Naturopaths sering menyarankan  penyembuhan secara natural  melalui pendedahan kepada alam semulajadi, seperti cahaya matahari, herba dan permakanan sihat, begitu juga dengan aktiviti natural seperti exercise, meditasi  dan relaksasi.

Naturopaths  mendakwa semua cara rawatan semulajadi mampu mengekalkan kebolehan dalaman manusia untuk menyembuhkan diri secara semulajadi tanpa kesan sampingan dari perubatan konvensional. Bagaimanapun cara rawatan,"natural" kadang kala sama bahayanya dengan perubatan konvensional jika diamalkan tanpa pengetahuan dan latihan secukupnya.
 
Secara umumnya proses konsultasi terhadap pesakit berjalan dengan menumpukan kepada gayahidup, sejarah perubatan, perasaan, karakter dan bentuk tubuh, dan pemeriksaan fizikal. Setelah itu akan ditentukan rawatan yang sesuai yang diperlukan pesakit, seperti kaunseling, nasihat permakanan dan gayahidup, preskripsi ubat dan terapi-terapi yang sesuai.

METHODS

Pelbagai modaliti digunakan oleh para naturopath termasuklah: Acupuncture, applied kinesiology, botanical medicine, brainwave entrainment, chelation therapy  untuk  atherosclerosis,  colonic enemas, color therapy, cranial osteopathy, hair analysis, homeopathy, iridology,live blood analysis, nature cures—i.e. cara therapi berasaskan pendedahan kepada  elemen natural seperti cahayamatahari, udara segar,suhu kepanasan, atau suhu sejuk, nutrition (contohnya termasuklah vegetarian dan diet wholefood , puasa, dan pantang larang terhadap alcohol dan gula ,ozone therapy, physical medicine (contoh; naturopathic, osseous, and soft tissue manipulative therapy, sports medicine, exercise, dan hydrotherapy), Psychological counseling (e.g., meditation, relaxation, dan pelbagai cara  stress management), public health measures dan hygiene, reflexology,rolfing,dan perubatan traditional.
 
Kajiselidik pada 2004  menunjukkan terapeutik naturopati yang paling popular di negeri Washington dan Connecticut adalah perubatan botani, vitamins, minerals, homeopathy, dan rawatan allergy .

No comments:

Post a Comment