:::: Selamat Datang ::: Ke Laman Blog alBayt Solution Centre ::: Menawarkan kaedah Pelengkap/ Komplimentari untuk membantu menangani apa jua masalah kesihatan menggunakan kaedah Homeopathy/ Naturopathy tanpa Bahanan Kimia @ Side Effect yang teruk ....Hubungi ::: STe [Assoc] ND. UstDi 018-245 3824 :::

MACAM MANA NAK TAU ADA RESDUNG / SINUS KE TAK ?

MACAM MANA NAK TAU ADA RESDUNG / SINUS KE TAK ?

Resdung ni sebenarnya ramai yg yg dapat tapi ramai jg yg tak sedar. Bila dah tahap kronik kena rujuk pakar sebab ia blh menyebabkan jangkitan kuman pada otak. Antara simptom resdung ialah demam atau batuk yg berpanjangan walaupun sudah mengambil ubat, selesema/ hidung berair, kahak, gatal rongga muka/ mata/ hidung/ telinga, sukar bernafas, jerawat bernanah, nafas berbau busuk, kelemumur tebal berkuping, muka terasa berat sebelah, berdengkur kronik, jerawat batu bernanah (3% dari penghidap resdung yg akan dpt jerawat teruk), memburukkan keadaan lelah, jangkitan nanah pada kawasan mata/ telinga dan sakit tekak yg kronik

Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya. Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata. Akhirnya boleh menyebabkan buta. Manakala untuk orang  dewasa, ia boleh menyebabkan nanah daripada sinus frontal tidak dapat keluar daripada hidung dan akan masuk serta memenuhi ruang dalam otak. Ini akan menyebabkan dinding pemisah akan menjadi semakin tebal dan boleh mengakibatkan sinus mudah tersumbat.

Antara individu yang berisiko menghidap resdung:
  • Mereka yang alah kepada habuk dan makanan yang menyebabkan hidung mereka tersumbat
  • Turbinate dinding tepi hidung terdiri daripada tiga turbinate iaitu tulang-tulang dinding yang mempunyai para. Mereka yang mempunyai turbinate yang besar, berisiko untuk mendapat resdung kerana ia menyumbat rongga atau ruang udara.
  • Mereka yang mempunyai ketumbuhan dalam hidung
  • Mereka yang mempunyai kelainan (abnormality) dalam hidung seperti septum dinding pemisah hidung            yang bengkok

No comments:

Post a Comment